Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Bewegingen: Reflexintegratie

Als een kind nog actieve reflexen uit de babytijd heeft, is dit een teken dat er sprake is van een vertraging op het gebied van de neurologische rijpheid. Reflexen horen namelijk door een hoger deel van de  hersenen onder controle te zijn. Als dit niet automatisch is gebeurd, heeft het invloed op het lezen, op het schrijven, op de concentratie, etc. 

Het is dan ook van groot belang om te testen of er sprake is van de aanwezigheid van deze ongeremde reflexen. Als er inderdaad reflexen actief zijn die niet actief meer horen te zijn, worden deze ter plekke geïntegreerd in het lichaam waardoor ze accuraat gaan werken. Het lichaam is geen onnodige energie meer kwijt aan het compenseren en kan het efficiënt gaan inzetten. Bijvoorbeeld voor het schoolwerk. Deze simpele technieken dienen thuis herhaald worden, zodat de verbindingen in de hersenen, die als het ware ‘wakker zijn geschud’ weer goede, stevige verbindingen worden. En de positieve resultaten blijvend zijn! 

Kenmerken actieve reflexen: Als de reflexen niet worden geïntegreerd in het lichaam, zullen interventies en remedial teaching geen effect sorteren. Esther Hut heeft de mogelijkheden en de kennis om te testen op de aanwezigheid van de actieve reflexen en deze opnieuw te integreren in het lichaam. Hierdoor zullen de hersenen verder gaan rijpen en zal het kind  verbeteren op het gebied van gedrag en zijn/haar leerprestaties.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ven.

Voorbeelden van mogelijke signalen van actieve primaire reflexen:

  • Met het gezicht bijna op tafel liggen met schrijven
  • Altijd met een hand het hoofd moeten ondersteunen tijdens het schrijven
  • Schrijven met een verkrampte schrijfhouding
  • Moeite om stil te blijven zitten of stil te zijn
  • Moeite met het leren lezen
  • Moeite met het klokkijken op een analoge klok (met wijzers)
  • Leren zwemmen is een probleem
  • Leren fietsen op een tweewieler is moeilijk
  • Onhandig, slechte coördinatie
  • Vicieuze cirkel van hyperactiviteit en dan weer erg moe zijn
  • Tijdens het schrijven met de benen de stoelpoot omklemmen
  • Veel keel- neus- en oorproblemen hebben
  • Wagenziek zijn
  • Hoogtevrees en/of dieptevrees hebben

Dit zijn moeilijkheden die kunnen voorkomen (kijk hier voor een uitgebreide vragenlijst) Herkent u uw kind of een kind uit uw groep hierin?

Neem dan contact op met Wijs en Blij om te testen of er actieve primaire reflexen zijn.

Help het kind de oorzaak aan te pakken van de problemen, in plaats van het symptoom te bestrijden!

 (De methode die wordt gebruikt is volgens de Masgutovamethode, http://masgutovamethode.nl en Rythmic Movements Training)