Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Posts Tagged ‘auditief’

Beelddenken en het huidige onderwijs

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Ik ben bezig in het boek “ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden”.  Ik kan hem niet wegleggen en herken zoveel kinderen in het geschetste beeld. Maar ook komt er een passie boven, een missie. Onderwijzers moeten weten dat  er  kinderen bestaan die kenmerken vertonen van AD(H)D en/of bij wie dyslexie bij is vastgesteld, maar dat zij enkel een ander manier van informatie verwerking hebben. Een andere manier dan waar in het onderwijs een beroep op wordt gedaan.

Immers, het onderwijs is ingesteld op het auditieve verwerkingssysteem: leesoefeningen, nieuwe lesstof uitleggen door te vertellen; goed luisteren, dus.  Zo zijn we allemaal groot geworden en dat werkt voor heel veel kinderen goed. Maar… er zijn er ook een aantal (schattingen tussen de 5 en 20%) die dit niet kunnen en achter gaan lopen op de klasgenoten, die negatieve leerervaringen oplopen en een deuk in hun zelfbeeld, die gedragsproblemen kunnen vertonen. Vroeger waren die er ook, en gingen na de 6e klas werken of naar het Lagere Beroeps Onderwijs en werden prima vakmannen in vaak ambachtelijke beroepen. Degenen die het auditieve informatiesysteem goed konden volgen, en daar zelfs in uitblonken, zijn de leraren van tegenwoordig! Zij hebben zich prettig gevoeld bij deze manier van leren,  hebben daar fijne ervaringen mee opgedaan en willen dat stukje doorgeven aan de volgende generatie.