Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Posts Tagged ‘beelddenken’

Breinpowerrr! Gebruik je hersenen!

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Je hersenen hebben zoveel capaciteiten. Maak er gebruik van. Er zijn simpele studie-technieken om beter en sneller te kunnen leren. Ze komen vaak op hetzelfde neer: gebruik BEIDE hersenhelften! De linkerhersenhelft is goed in beredeneren, details, informatie opbouwen en planning. De rechterhersenhelft is goed in ruimtelijk inzicht, overzicht, kleur en ritme.

Als je deze twee sterke kanten nu eens combineert? Bijvoorbeeld via een mindmap? Dan gebruik je allebei je hersenhelften optimaal. Als je linkerhersenhelft het antwoord even niet weet, weet je rechterhersenhelft het wel. En heb je alsnog een goed resultaat behaald.

 

 

 

Mindmappen maakt gebruik van de manier waarop je van nature denkt. Het is eigenlijk één groot plaatje. Het brein houdt van plaatjes, dat is zijn kracht. Ook de vorm van een mindmap is krachtig, want het is een plaatje van de manier waarop je brein denkt. Oftewel: gebruik je Brein-powerrr!


Deze simpele techniek is heel snel aan te leren. Kinderen vinden het een leuke manier om met leerstof om te gaan. Ervaar hoe het werkt in de workshop “Mindmappen met je kind”. Samen met je kind ga je aan de slag zodat je kind ervaart hoe leren leuker wordt en meer resultaat geeft en jij leert hoe je je kind in de toekomst beter kan helpen met huiswerk, toetsen, werkstukken en spreekbeurten! Plezier én goed resultaat; de ultieme combinatie!

Lees meer op http://andersleren.nu/mindmappen-met-je-kind

Een voorBEELDig kind…..

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Had je ook een bepaald toekomstbeeld toen je in verwachting was van je kind? ‘Ik ga het zo en zo aanpakken’, ‘ik zal nooit….’, en vul de zinnen maar aan.

Maar soms,  loopt het anders dan verwacht. Dan blijkt je kind misschien een huilbaby, of is het heel gevoelig voor bepaalde voeding. En wat te denken van baby’s en peuters die heel slecht tegen drukte en veranderingen kunnen? Daar gaat je ideale plaatje en moet je je aanpassen aan je kind.

Wat te denken van die goedbedoelde adviezen van omstanders? “Joh, je moet ze gewoon laten huilen, dan gaat het vanzelf over”, “Je moet je niet zo druk maken over zijn ontwikkeling, dat trekt vanzelf wel bij”.

Maar niet altijd trekt het vanzelf bij, dan houd je zo’n onderbuik gevoel dat er íets is met je kind. Ondanks de geruststellende woorden van de consultatiebureau-arts, van familie en vrienden. Er is íets….

In de kleuterperiode hoor je misschien van de juf terug dat het rijmen en het ‘hakken-plakken’ van woorden niet zo makkelijk gaat, dat hij erg verdrietig kan blijven na een ruzie of dat hij moeite heeft met overgangen van activiteiten. Tegen de tijd dat je kind naar groep drie gaat, blijkt het hem behoorlijk veel energie te kosten om de letters te leren, ze te blijven onthouden en om de eerste stappen naar het leren lezen te zetten.

Thuis hoor je jezelf mopperen op je kind omdat hij maar niet aan tafel blijft zitten, overal zo ontzettend zijn tijd voor neemt, snel afgeleid is en zijn kamer zo onoverzichtelijk rommelig blijft.

Als je pech hebt, moddert je kind lang door op school met slechte leesresultaten voordat er (hopelijk) ergens het woord ‘beelddenken’ valt. En dan kijk je op internet en zie je ineens dat al die problemen en karaktereigenschappen blijken te passen in het beeld van ‘beelddenker’.

Met goede hulp, adviezen en begeleiding krijg je meer grip op het gedrag van je kind, haalt je kind betere schoolresultaten en zit het beter in zijn vel.
Door meer kennis en begrip van zijn ‘andere manier van denken’ kan je je beeld aanpassen en uiteindelijk op een andere manier een voorBEELDig kind zien.