Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Posts Tagged ‘effectief’

Oog-oogcoördinatie

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Klopt dit? “Oog-oogcoördinatie”?  Moet er niet staan “oog-handcoördinatie”? Nee, het staat er goed. Coördinatie betekent namelijk samenwerking van verschillende spieren voor het tot stand komen van een bepaalde beweging. En als de ogen niet goed samenwerken, kan er een scala aan klachten bestaan op het gebied van lezen, rekenen, het handschrift en de concentratie. Wordt de samenwerking verbeterd door een gerichte training, dan gaan kinderen met sprongen vooruit, zonder extra Remedial Teaching of andere interventies.

Klachten

–      Grote weerstand tegen lezen

–      Een slordig handschrift

–      Leesproblemen zoals laag leestempo, slecht begrip

(symptomen zoals bij dyslexie)

–      Spellingsproblemen zoals het weglaten van letters bij

overschrijven

–      Rekenproblemen zoals gebrek aan rekeninzicht

–      Hoofdpijn

–      Snel vermoeid na een visuele inspanning

Samenwerken van de ogen

Als de ogen niet goed samenwerken, nemen bijvoorbeeld de hersenen twee afzonderlijke beelden niet correct waar als een stabiel beeld. Dan kan geschreven tekst als volgt worden ervaren:

45677_255566287911025_908148581_n

 

 

 

 

 

Het kind heeft dan veel symptomen die doen denken aan dyslexie.

Oplossing

Na het doen van een visuele screening kan er worden vastgesteld of de klachten inderdaad worden veroorzaakt door een slechte oogsamenwerking. Er volgt een trainingsprogramma met gerichte oogoefeningen die thuis gedaan worden, waardoor de klachten zullen verminderen of zelfs verdwijnen!

Breinpowerrr! Gebruik je hersenen!

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Je hersenen hebben zoveel capaciteiten. Maak er gebruik van. Er zijn simpele studie-technieken om beter en sneller te kunnen leren. Ze komen vaak op hetzelfde neer: gebruik BEIDE hersenhelften! De linkerhersenhelft is goed in beredeneren, details, informatie opbouwen en planning. De rechterhersenhelft is goed in ruimtelijk inzicht, overzicht, kleur en ritme.

Als je deze twee sterke kanten nu eens combineert? Bijvoorbeeld via een mindmap? Dan gebruik je allebei je hersenhelften optimaal. Als je linkerhersenhelft het antwoord even niet weet, weet je rechterhersenhelft het wel. En heb je alsnog een goed resultaat behaald.

 

 

 

Mindmappen maakt gebruik van de manier waarop je van nature denkt. Het is eigenlijk één groot plaatje. Het brein houdt van plaatjes, dat is zijn kracht. Ook de vorm van een mindmap is krachtig, want het is een plaatje van de manier waarop je brein denkt. Oftewel: gebruik je Brein-powerrr!


Deze simpele techniek is heel snel aan te leren. Kinderen vinden het een leuke manier om met leerstof om te gaan. Ervaar hoe het werkt in de workshop “Mindmappen met je kind”. Samen met je kind ga je aan de slag zodat je kind ervaart hoe leren leuker wordt en meer resultaat geeft en jij leert hoe je je kind in de toekomst beter kan helpen met huiswerk, toetsen, werkstukken en spreekbeurten! Plezier én goed resultaat; de ultieme combinatie!

Lees meer op http://andersleren.nu/mindmappen-met-je-kind