Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Posts Tagged ‘onderwijs’

Oog-oogcoördinatie

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Klopt dit? “Oog-oogcoördinatie”?  Moet er niet staan “oog-handcoördinatie”? Nee, het staat er goed. Coördinatie betekent namelijk samenwerking van verschillende spieren voor het tot stand komen van een bepaalde beweging. En als de ogen niet goed samenwerken, kan er een scala aan klachten bestaan op het gebied van lezen, rekenen, het handschrift en de concentratie. Wordt de samenwerking verbeterd door een gerichte training, dan gaan kinderen met sprongen vooruit, zonder extra Remedial Teaching of andere interventies.

Klachten

–      Grote weerstand tegen lezen

–      Een slordig handschrift

–      Leesproblemen zoals laag leestempo, slecht begrip

(symptomen zoals bij dyslexie)

–      Spellingsproblemen zoals het weglaten van letters bij

overschrijven

–      Rekenproblemen zoals gebrek aan rekeninzicht

–      Hoofdpijn

–      Snel vermoeid na een visuele inspanning

Samenwerken van de ogen

Als de ogen niet goed samenwerken, nemen bijvoorbeeld de hersenen twee afzonderlijke beelden niet correct waar als een stabiel beeld. Dan kan geschreven tekst als volgt worden ervaren:

45677_255566287911025_908148581_n

 

 

 

 

 

Het kind heeft dan veel symptomen die doen denken aan dyslexie.

Oplossing

Na het doen van een visuele screening kan er worden vastgesteld of de klachten inderdaad worden veroorzaakt door een slechte oogsamenwerking. Er volgt een trainingsprogramma met gerichte oogoefeningen die thuis gedaan worden, waardoor de klachten zullen verminderen of zelfs verdwijnen!

Een voorBEELDig kind…..

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Had je ook een bepaald toekomstbeeld toen je in verwachting was van je kind? ‘Ik ga het zo en zo aanpakken’, ‘ik zal nooit….’, en vul de zinnen maar aan.

Maar soms,  loopt het anders dan verwacht. Dan blijkt je kind misschien een huilbaby, of is het heel gevoelig voor bepaalde voeding. En wat te denken van baby’s en peuters die heel slecht tegen drukte en veranderingen kunnen? Daar gaat je ideale plaatje en moet je je aanpassen aan je kind.

Wat te denken van die goedbedoelde adviezen van omstanders? “Joh, je moet ze gewoon laten huilen, dan gaat het vanzelf over”, “Je moet je niet zo druk maken over zijn ontwikkeling, dat trekt vanzelf wel bij”.

Maar niet altijd trekt het vanzelf bij, dan houd je zo’n onderbuik gevoel dat er íets is met je kind. Ondanks de geruststellende woorden van de consultatiebureau-arts, van familie en vrienden. Er is íets….

In de kleuterperiode hoor je misschien van de juf terug dat het rijmen en het ‘hakken-plakken’ van woorden niet zo makkelijk gaat, dat hij erg verdrietig kan blijven na een ruzie of dat hij moeite heeft met overgangen van activiteiten. Tegen de tijd dat je kind naar groep drie gaat, blijkt het hem behoorlijk veel energie te kosten om de letters te leren, ze te blijven onthouden en om de eerste stappen naar het leren lezen te zetten.

Thuis hoor je jezelf mopperen op je kind omdat hij maar niet aan tafel blijft zitten, overal zo ontzettend zijn tijd voor neemt, snel afgeleid is en zijn kamer zo onoverzichtelijk rommelig blijft.

Als je pech hebt, moddert je kind lang door op school met slechte leesresultaten voordat er (hopelijk) ergens het woord ‘beelddenken’ valt. En dan kijk je op internet en zie je ineens dat al die problemen en karaktereigenschappen blijken te passen in het beeld van ‘beelddenker’.

Met goede hulp, adviezen en begeleiding krijg je meer grip op het gedrag van je kind, haalt je kind betere schoolresultaten en zit het beter in zijn vel.
Door meer kennis en begrip van zijn ‘andere manier van denken’ kan je je beeld aanpassen en uiteindelijk op een andere manier een voorBEELDig kind zien.