Breinvoorkeur
Oogsamenwerking
Reflexintegratie

Posts Tagged ‘rechterhersenhelft’

Breinpowerrr! Gebruik je hersenen!

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

Je hersenen hebben zoveel capaciteiten. Maak er gebruik van. Er zijn simpele studie-technieken om beter en sneller te kunnen leren. Ze komen vaak op hetzelfde neer: gebruik BEIDE hersenhelften! De linkerhersenhelft is goed in beredeneren, details, informatie opbouwen en planning. De rechterhersenhelft is goed in ruimtelijk inzicht, overzicht, kleur en ritme.

Als je deze twee sterke kanten nu eens combineert? Bijvoorbeeld via een mindmap? Dan gebruik je allebei je hersenhelften optimaal. Als je linkerhersenhelft het antwoord even niet weet, weet je rechterhersenhelft het wel. En heb je alsnog een goed resultaat behaald.

 

 

 

Mindmappen maakt gebruik van de manier waarop je van nature denkt. Het is eigenlijk één groot plaatje. Het brein houdt van plaatjes, dat is zijn kracht. Ook de vorm van een mindmap is krachtig, want het is een plaatje van de manier waarop je brein denkt. Oftewel: gebruik je Brein-powerrr!


Deze simpele techniek is heel snel aan te leren. Kinderen vinden het een leuke manier om met leerstof om te gaan. Ervaar hoe het werkt in de workshop “Mindmappen met je kind”. Samen met je kind ga je aan de slag zodat je kind ervaart hoe leren leuker wordt en meer resultaat geeft en jij leert hoe je je kind in de toekomst beter kan helpen met huiswerk, toetsen, werkstukken en spreekbeurten! Plezier én goed resultaat; de ultieme combinatie!

Lees meer op http://andersleren.nu/mindmappen-met-je-kind

Goed nieuws voor beelddenkers

Written by Esther Hut. Posted in Nieuws

We worden allemaal geboren als beelddenkers. Immers, baby’s nemen de wereld om hen heen in zich op via de zintuigen. De ervaringen die via onze zintuigen opgedaan worden, worden opgeslagen in ons geheugen en daarmee wordt een netwerk gebouwd van zintuiglijke ervaringen en wordt de wereld geordend.

Als kinderen naar school gaan, vindt er een belangrijke verschuiving plaats. Kinderen gaan niet meer primair in beelden denken, maar gaan over tot het begripsdenken. Begrippen worden gecombineerd met de beelden en het denken wordt abstracter en analytischer. Dit is een verschuiving van het primaire denkproces vanuit de rechterhersenhelft naar de linkerhersenhelft. Dit is zo’n vanzelfsprekend proces, dat we er eigenlijk niet bij stilstaan en er gewoon vanuit gaan dat het bij iedereen zo verloopt.